PROJEKT: „Poznańskie Dni Rodziny 2020 z Akademia Rozwoju Rodziców on-line”

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY: https://forms.gle/LdgbrGJV9T4kt6uz7

Kontakt: fundacja@motylarnia.org, telefon – 793305007
Terminy spotkań: poniedziałki, godziny 18:00-20:00, 4 spotkania, start po zebraniu grupy.
Nazwa wydarzenia: „WARSZTATY DLA TATY” – online
Informacje o wydarzeniu: Zajęcia są częścią projektu „Poznańskie Dni Rodziny 2020 z Akademia Rozwoju Rodziców on-line” Fundacji Rozwoju Motylarnia.

Zajęcia warsztatowe dla ojców dzieci w wieku 0-15 lat. Zapraszamy również ojców zastępczych, opiekunów prawnych wychowujących dziecko oraz mężczyzn wkrótce spodziewających się dziecka. Jeśli ojcostwo to dla ciebie ważna sprawa, chcesz być bardziej świadomym tatą, obecnym w życiu swojego dziecka oraz jesteś gotowy razem z innymi ojcami odkrywać tajemnice dobrego kontaktu z dzieckiem zachęcamy cię do udziału w cyklu 4 spotkań online. Warsztat ma charakter zamkniętej grupy około 10 ojców. Spotkania prowadzone będą przez dwóch doświadczonych trenerów-psychologów.

Grupa docelowa: Ojcowie dzieci w wieku 0-15 lat. Zapraszamy również ojców zastępczych, opiekunów prawnych wychowujących dziecko oraz mężczyzn wkrótce spodziewających się dziecka.
Link do transmisji lub miejsca udostępnienia pliku: www.motylarnia.org/arr-online-dla-taty
Informacje dodatkowe: wydarzenie bezpłatne w grupie zamkniętej, obowiązuje rekrutacja

Jakie korzyści mają ojcowie z takiej formy pracy?

Panowie, którzy zdecydują się na udział w zajęciach będą mieli okazję do:

  • przeanalizowania zmian roli jaką w poszczególnych fazach rozwoju dziecka pełni tatą,
  • rozwijania umiejętności komunikowania się z dzieckiem,
  • rozpoznawania i odpowiedniego reagowania na dziecięce emocje,
  • poznawania skutecznych sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, które zdarzają się wielu rodzicom, rozważań nad tym, jak najlepiej godzić rolę ojca, męża, partnera, pracownika.

Prowadzący:

Warsztat prowadzony jest przez dwóch psychologów, którzy również są ojcami.
Dariusz Bronowski
Adam Stepnowski-Said

Działania realizowane są w ramach projektu: „Poznańskie Dni Rodziny 2020 z Akademią Rozwoju Rodziców on-line”, który sfinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznania.

#poznanwspiera

#PDRwdomu

#zostańwdomu

„DUŻE DZIECI DUŻE KŁOPOTY” – online – Trening Rozwiązywania Trudności Wychowawczych

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY: https://forms.gle/LdgbrGJV9T4kt6uz7

Kontakt: fundacja@motylarnia.org, telefon – 793305007
Terminy spotkań: czwartki, godziny 18:00-20:00, 4 spotkania, start po zebraniu grupy.
Nazwa wydarzenia: „DUŻE DZIECI DUŻE KŁOPOTY” – online – Trening Rozwiązywania Trudności Wychowawczych
Informacje o wydarzeniu: Zajęcia są częścią projektu „Poznańskie Dni Rodziny 2020 z Akademia Rozwoju Rodziców on-line” Fundacji Rozwoju Motylarnia.

  • Czy wychowujesz starsze dziecko (podstawówka, gimnazjum)?
  • Czy w codziennym kontakcie z dzieckiem doświadczasz stresu i trudnych emocji (bezsilności, złości, smutku)?
  • Czy brakuje Ci już pomysłów na dogadanie się z Twoim dzieckiem, próbowałeś różnych metod i porad ale na Twoje dziecko „nic nie działa” ?
  • Czy Twoje dziecko łamie zasady w domu i w szkole, często zachowuje się w nieakceptowany przez Ciebie sposób?
  • Czy martwisz się o wasze relacje, widzisz że Ty i dziecko oddalacie się od siebie?
  • Czy działania Twojego dziecka wywołały już jakieś nieprzyjemne konsekwencje lub kłopoty i chcesz zapobiec następnym?
  • Czy chcesz nauczyć się być bardziej konsekwentny i asertywny w relacji z Twoim dzieckiem, a jednocześnie budować z nim dobry kontakt oparty na zaufaniu, porozumieniu i współpracy?
  • Czy chcesz poznać skuteczne sposoby pomagające w ustalaniu zasad, wyciąganiu konsekwencji, wyznaczaniu granic, motywowaniu do współpracy, rozumieniu i wyrażaniu emocji, oraz w otwartej komunikacji z dzieckiem?

Jeśli kilka razy Twoją odpowiedzią było „TAK”, to zachęcamy do udziału w naszym warsztacie!

Zajęcia są częścią projektu „Poznańskie Dni Rodziny 2020 z Akademia Rozwoju Rodziców on-line” Fundacji Rozwoju Motylarnia. Proponujemy cykl 4 spotkań online po dwie godziny w zamkniętej grupie około 12 rodziców (razem 8h). Udział w zajęciach umożliwi Państwu swobodną wymianę doświadczeń, poznanie nowych, interesujących koncepcji wychowywani dzieci i rozwiązywania codziennych trudności z jakimi się stykamy jako rodzice. Zajęcia prowadzą doświadczeni trenerzy, terapeuci systemowi, którzy na co dzień pracują z tą grupą wiekową i pomogą Państwu wspólnie znaleźć skuteczne metody na wychowywanie dziecka i radzenie sobie z trudnymi emocjami. Pracujemy metodą warsztatową zaadaptowaną do trybu zdalnego: rozmowy na forum, oglądanie fragmentów nagrań wideo, wspólne refleksje nad rozsyłanymi przez nas materiałami. W trakcie warsztatu bazujemy na Państwa osobistych doświadczeniach. Przedstawiamy konstruktywne metody i zachęcamy do trenowania nowych umiejętności.

Grupa docelowa: Rodzice dzieci w wieku szkolnym.
Link do transmisji lub miejsca udostępnienia pliku: www.motylarnia.org/arr-online-duze-dzieci
Informacje dodatkowe: wydarzenie bezpłatne w grupie zamkniętej, obowiązuje rekrutacja

Prowadzący:
Adam Stepnowski-Said – psycholog, psychoterapeuta, wspiera rodziców małych dzieci prowadząc warsztaty, grupy rozwojowe dla ojców oraz konsultacje i psychoterapię rodzinną. Jest współautorem poradnika dla ojców TATA NA STARCIE. Ineresuje się też obecnością dzieci w Internecie i obecnością Internetu w życiu dziecka.

Joanna Kowalska-Andrzejewska – psycholożka, psychoterapeutka, od 11 lat kierowniczka Świetlicy Socjoterapeutycznej Motylarnia. Wspiera rodziców prowadząc warsztaty i konsultacje. Ukończony I stopień specjalizacji z psychologii klinicznej Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu oraz II stopnia specjalizacji z psychologii klinicznej dzieci i młodzieży na Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.

Działania realizowane są w ramach projektu: „Poznańskie Dni Rodziny 2020 z Akademią Rozwoju Rodziców on-line”, który sfinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznania.

#poznanwspiera

#PDRwdomu

#zostańwdomu

WZRASTANIE POPRZEZ ARTEDZIAŁANIE – inspirujące spotkania w ramach Poznańskich Dni Rodziny 2020

Nasz projekt to wsparcie dzieci i ich rodziców w formie zadań arteterapeutycznych oraz spotkań online z terapeutkami z Motylarnii Ośrodka Terapii.

Cykl 9 zajęć organizowanych przez specjalistki z Fundacji Rozwoju MOTYLARNIA to artystyczno-terapeutyczne zadania. Są one realizowane w oparciu o atrakcyjnie przedstawione scenariusze, by następnie podczas spotkań online móc pokazać, omówić i wyrazić swoje refleksje/ wrażenia dotyczące procesu tworzenia.

Poznańskie Dni Rodziny, które odbywają się w dniach 15.05 – 1.06 2020 r. są zaproszeniem do wspólnych aktywności w gronie rodziny.

Nasza oferta ma za zadanie nie tylko pobudzić do kreatywności i ekspresji artystycznej, lecz również stanowi okazję do odreagowania napięć, wizualizowania lęków i niepokojów, czy wreszcie wzmacnia relacje i komunikację w rodzinie.

Liczymy na to, że osoby poszukujące inspiracji w ramach Poznańskich Dni Rodziny będą otwarte na korzystanie ze sprawdzonych zadań, które w doświadczeniu pracy Motylarnii niejednokrotnie otwierały i pozwalały pomóc dzieciom w radzeniu sobie z trudnymi doświadczeniami poprzez arteterapię.

Działanie zakłada 8 scenariuszy i 9 spotkań online w odstępach minimum tygodniowych (kolejne środy godz. 17.30, pierwsze spotkanie online 27 maja br.). Spotkania online są okazją dla Rodziców, by skorzystać ze wsparcia profesjonalistek w celu podzielenia się swoimi doświadczeniami, wrażeniami czy wątpliwościami (np. jak wspierać dziecko w danej sytuacji, jak towarzyszyć dziecku w ekspresji siebie i jak wspólnie komunikować się w działaniach artystycznych), jakie pojawiły się w procesie realizacji kolejnych zadań. Każde spotkanie jest otwarte dla osób, które zgłosiły się do udziału w projekcie, jednocześnie na każde spotkanie Rodzice deklarują swoją obecność (mailowo czy w komunikatorze), by zadbać o przestrzeń w grupie do dyskusji.

Zajęcia z arteterapii mogą być ciekawym sposobem na spędzenie wolnego czasu rodziców z dziećmi. Wspólna praca nad zadaniami jest alternatywną formą kreatywnego spędzania czasu razem w „realnym” świecie.

Stwarza to niebywałą okazję do lepszego poznania i rozumienia swojego dziecka/dzieci. Samo tworzenie pracy jest doświadczaniem wspólnoty, odkrywania siebie i poznawania innych.

Dzięki zabawie, przyjemnym formom pracy, możemy pomóc dzieciom odkrywać ich wewnętrzny świat przed samymi sobą i innymi. Działania artystyczne wyzwalają w uczestnikach warsztatów wiele spontaniczności i radości, poprzez to, że skupiają się na procesie twórczym. Jest to wszystko niezwykle ważne szczególnie w czasie izolacji społecznej, kiedy dzieci i młodzież nie mają możliwości, by swobodnie uczestniczyć w różnych aktywnościach ze swoimi rówieśnikami.

Miejsce realizacji:

Z perspektywy osób uczestniczących działania artystyczne realizowane są w domach (ze względu na sytuację epidemiologiczną w regionie), a spotkania z prowadzącymi online na komunikatorze (ZOOM, działający nawet w postaci linku). Stworzona została również zamknięta grupa na Facebooku (z linkami i scenariuszami oraz galerią).

Link do zamkniętej grupy otrzymają osoby chętne na udział w zajęciach po wypełnieniu formularza zgłoszeniowego:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScGOHkhFUey6ZnykqLlfgK48pVWeby3_SW3gFpz4FcdKZ3Zvw/viewform?usp=sf_link

Zapraszamy serdecznie Państwa do wspólnej aktywności w artystycznych zadaniach podczas Poznańskich Dni Rodziny i początku wakacji.

Projekt trwa od 20 maja do 29 lipca 2020 r. i jest realizowany przez doświadczony zespół terapeutek z MOTylarni Ośrodka Terapii w Poznaniu. Projekt jest finansowany ze środków Miasta Poznania na realizacji zadań w obszarze „Działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka” – Poznańskie Dni Rodziny on-line 15.05 – 01.06.2020 r.

PROJEKT: BYĆ SOBĄ - CZUĆ SIĘ BEZPIECZNIE. Równość i różnorodność w szkole.

Mamy to! Grant zdobyty. Zabieramy się do roboty!

Z radością informuję o nowym projekcie „BYĆ SOBĄ – CZUĆ SIĘ BEZPIECZNIE. RÓWNOŚĆ I RÓŻNORODNOŚĆ W SZKOLE”, który będziemy fundacyjnie realizować we współpracy z Iwoną Chmurą – Rutkowską oraz Olga Stobiecka Rozmiarek i Agnieszka Kozakoszczak.
Rozumiemy, że w każda szkoła jest inna, że w każdej szkole są problemy – ale wiemy także, że w każdej szkole są pozytywne zasoby (ludzi, energii, wrażliwości, norm), by sobie radzić i zadbać o dobrostan indywidualnych osób i całą społeczność. Projekt będzie realizowany od 10 października do 31 grudnia w dwóch poznańskich szkołach: podstawowej i ponadpodstawowej.

Informacja o projekcie.
Celem projektu jest wypracowanie modelu działań edukacyjnych dla poznańskich szkół w obszarze profilaktyki i przeciwdziałania dyskryminacji/wykluczenia dzieci i młodzieży oraz przemocy rówieśniczej, motywowanej stereotypami i uprzedzeniami.
Działanie będzie realizowane dzięki dofinansowaniu ze środków na wspieranie realizacji zadań Miasto Poznań w obszarze upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji.

Podstawowy zespół projektowy:
Joanna Kowalska Andrzejewska (Fundacja Rozwoju MOTYLARNIA)
Iwona Chmura-Rutkowska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Agnieszka Kozakoszczak (Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej FRS)
Olga Stobiecka Rozmiarek (Imaginarium Olga Stobiecka-Rozmiarek)

Będziemy informować na bieżąco o działaniach i wnioskach z pracy w terenie!

Bezpośrednim efektem realizacji projektu jest przeprowadzenie diagnozy z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi, wyposażenie w nowe metody pracy nauczycielski zespół roboczy w każdej z dwóch szkół.

Kolejnym efektem realizacji projektu będą wnioski jakościowe oraz wnikliwy raport z jego pilotażowego wdrażania. Narzędzia do badania, propozycje odpowiedzi na zdiagnozowane potrzeby oraz ewaluacja zmian w środowisku szkoły będą stanowiły konkretny efekt działań w każdej ze szkół.

Jednocześnie realizacja projektu w szkole w czasie intensywnych dwóch miesięcy pokaże wszystkim osobom ze społeczności szkolnej, jak ważny obszar życia szkoły jest badany, omawiany czy wreszcie zmieniany (profilaktyka i interwencje). Prezentacja efektów projektów i wniosków z jego realizacji w przedmiotowych szkołach może nastąpić dopiero w styczniu ze względu na ograniczony czas pracy szkoły w grudniu.

Jaka zmiana społeczna zostanie osiągnięta poprzez realizację zadania?

Proponowany projekt wypracowania modelu działań edukacyjnych dla poznańskich szkół w obszarze profilaktyki i przeciwdziałania dyskryminacji dzieci i młodzieży oraz przemocy rówieśniczej motywowanej stereotypami i uprzedzeniami uwzględnia szeroki zakres przesłanek dyskryminacji tak, aby standardy równego traktowania i ochrona przed dyskryminacją były zapewnione dla wszystkich w szkole, bez względu na jakąkolwiek cechę np. m.in. narodowość, pochodzenie etniczne, kolor skóry, wyznanie lub bezwyznaniowość, płeć, stopień sprawności, orientację seksualną czy stopień zamożności lub inne czynniki narażające na nierówne traktowanie w szkole.

Realizacja zadania głównego i zadań szczegółowych będzie miała wpływ na szereg procesów na różnym poziomie funkcjonowania społeczności szkolnej oraz indywidualnych osób.


Najważniejsze zmiany społeczne które uruchamia projekt:

Oczekiwane zmiany w obszarze relacji społecznych w szkole i rozwoju kompetencji społeczno – emocjonalnych

  • rozwój empatii i rozumienia norm społecznych, wzajemnego szacunku i poczucia wspólnoty w różnorodnej grupie oraz współodpowiedzialności za atmosferę i kulturę szkoły,
  • wspieranie relacji i współpracy pomiędzy osobami należącymi do wszystkich grup tworzących społeczność szkolną w taki sposób, aby opierały się one na wzajemnym szacunku, poszanowaniu swoich praw oraz sprawiedliwym traktowaniu,
  • zwiększenie wiedzy o mechanizmach dyskryminacji i wykluczenia, konsekwencjach dyskryminacji, zjawiskach społecznych z perspektywy relacji władzy, grupach dyskryminowanych i przesłankach dyskryminacji, prawach człowieka, prawie antydyskryminacyjnym i innych instrumentach przeciwdziałania dyskryminacji,
  • kształtowanie postawy równościowej, która opiera się na uznaniu godności, wolności i równości wszystkich osób, bez względu na ich cechy oraz na szacunku dla różnorodności osób i grup społecznych,
  • rozwój samoświadomości i umożliwienie weryfikacji własnych schematów, uprzedzeń i stereotypów oraz postaw wobec równości i różnorodności,
  • zwiększanie poczucia bezpieczeństwa psychologicznego i fizycznego w szkole,
  • wzrost zaufania rodziców i opiekunów prawnych do szkoły,
  • wzrost zaufania dzieci i młodych ludzi do dorosłych,
  • rozwój odwagi cywilnej i poczucia osobistej odpowiedzialności za reagowanie i przeciwdziałanie dyskryminacji oraz przemocy zarówno w sytuacji osoby doświadczającej nierównego traktowania, jak też w sytuacji świadka dyskryminacji oraz osoby dyskryminującej. Zwiększanie świadomości, że norma reagowania na najmniejsze formy przemocy i wykluczenia dotyczy całej społeczności szkolnej a kluczową rolę odgrywa świadomość i zachowanie świadków takich zdarzeń – zarówno dzieci, młodzi ludzie, jak i dorośli. Zwiększanie gotowości i kompetencji adekwatnego reagowania na różne formy dyskryminacji i przemocy.
Oczekiwane korzyści z perspektywy zarządzania w szkole – m.in. w zakresie sposobów diagnozowania i rozwiązywania aktualnych potrzeb i problemów społecznych i bezpieczeństwa w szkole:
  • wsparcie procesu inkluzji dzieci, młodych ludzi oraz dorosłych uznawanych za „innych” i/lub „obcych”,
  • rozwijanie praktycznych umiejętności przeciwdziałania dyskryminacji, skutecznego reagowania na zachowania dyskryminujące, będąc w pozycji osoby dyskryminowanej, świadka i osoby dyskryminującej,rozwijanie umiejętności wzmacniania i wspierania grup, które są dyskryminowane lub wykluczane,
  • rozwijanie konstruktywnych strategii radzenia sobie w sytuacjach zagrażających, tj. wglądu w uczucia i sytuację swoją i innych ludzi, poczucia sprawstwa, zdolności do zaufania innym, proszenia o pomoc i korzystania z niej itd.,
  • obniżanie ryzyka występowaniaskutków doświadczanie zachowań dyskryminujących, które mają wpływ m.in. na motywację, samoocenę oraz stosunek do przedstawicieli grupy będącej większością,
  • usystematyzowanie i promowanie działań na rzecz równego traktowania do tej pory prowadzonych w szkole. Wsparcie w udoskonalaniu ich oraz planowaniu systemowych działań, ewaluowaniu ich skuteczności,
  • wspieranie samodzielności szkoły w zakresie podejmowania działań na rzecz równego traktowania, edukacji prawnoczłowieczej, antydyskryminacyjnej i antyprzemocowej. Projekt pomaga zaprojektować działania, które odpowiadają na konkretne potrzeby szkoły, dzięki czemu społeczność szkolna określa najistotniejsze dla siebie problemy związane z równym traktowaniem oraz bierze odpowiedzialność za ich realizację,
  • wzmacnianie demokracji w szkole, zwiększenie wpływu i motywacji do współpracy różnych grup tworzących społeczność oraz pojedynczych osób na funkcjonowanie szkoły,
  • działanie na rzecz przejrzystości działań w szkole,
  • tworzenie warunków do tego, by naruszanie praw i dyskryminacja była ujawniana w szkole i by powstały procedury interwencyjne w zgłaszanych przypadkach,
  • zreflektowanie i wypracowanie dobrych praktyk edukacyjnych w zakresie prewencji i interwencji zgodnych z realnymi i specyficznymi problemami oraz rzeczywistymi potrzebami danej społeczności szkolnej oraz zwiększenie profesjonalizmu kadry szkoły (np. poszerzenie kompetencji z zakresu pracy z różnorodną grupą, współpracy z innymi nauczycielkami i nauczycielami, czy wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem),
  • wypracowanie modelu diagnozy potrzeb i działań antydyskryminacyjnych, który będzie narzędziem wspierającym kadrę pedagogiczną w pracy ze społecznością szkolną zróżnicowaną m.in. ze względu na narodowość, pochodzenie etniczne, kolor skóry, wyznanie lub bezwyznaniowość, płeć, stopień sprawności, orientację seksualną, stopień zamożności i inne cechy

Akademia Rozwoju Rodziców

Akademia Rozwoju Rodziców to kompleksowy projekt działań profilaktycznych wspierających rodzinę w prawidłowym funkcjonowaniu i wychowywaniu dzieci prowadzony przez Fundację Rozwoju MOTYLARNIA od 2014 roku.

Celem projektu jest zapewnienie profesjonalnego wsparcia rodzicom dzieci doświadczającym trudności wychowawczych oraz kryzysu. Naszymi działaniami pragniemy objęć rodziców dzieci w każdym wieku, oraz rodziców zastępczych i opiekunów prawnych wychowujących dzieci z terenu Miasta Poznania.

Nasza oferta w 2019 roku to udział rodziców i opiekunów dzieci w następujących formach wsparcia:

  1. „BYĆ MAMĄ” – Spotkania warsztatowe dla matek z dziećmi do 1 r.ż.
  2. „Duże dzieci, duży kłopot” Trening Umiejętności Wychowawczych dla rodziców i opiekunów dzieci w wieku szkolnym 7-15 lat.
  3. Specjalistyczny warsztat dla rodziców: Rozwój psychoseksualny u nastolatków.
  4. Specjalistyczny warsztat dla rodziców: Mindsight, Mentalizacja, Mindfulness – Jak wspierać dziecko w świadomym rozumieniu siebie i innych?
  5. Spotkania indywidualne z psychologiem lub pedagogiem oraz konsultacje dla osób korzystających z warsztatów.

Udział w zajęciach jest bezpłatny.

Projekt dofinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznania.

Projekty zakończone


PROJEKT: WYCHOWANIE TO WYZWANIE

OPIS PROJEKTU

WYCHOWANIE TO WYZWANIE to kompleksowy projekt działań profilaktycznych wspierających rodzinę w prawidłowym funkcjonowaniu i wychowywaniu dzieci oraz wspomagających pracowników przedszkoli w ich codziennej pracy wychowawczej. Wierzymy, że profesjonalna wczesna interwencja wobec pojawiających się trudności wychowawczych w domu oraz w przedszkolu może doprowadzić do redukcji problemów w przyszłości lub umożliwić ich rozwiązywanie we wczesnym etapie.

Nadrzędnym celem projektu jest ograniczenie zjawiska krzywdzenia i zaniedbywania dzieci w Powiecie Poznańskim poprzez jednoczesne oddziaływanie na rodziców dzieci oraz wychowawców przedszkoli, do których uczęszczają.

Główne działania projektu zostaną zrealizowane na przełomie 2016 i 2017 r. W wybranych placówkach przedszkolnych z okolic Poznania i obejmą grupę rodziców i nauczycieli.

W ramach dodatkowych działań projektu zostały zrealizowano dwie grupy warsztatów dla ojców małych dzieci (grupa zabawowa - Klub „TATA NA STARCIE”, i grupa warsztatowa „WARSZTATY DLA TATY”), oraz warsztat dla mam z małymi dziećmi „BYĆ MAMĄ”.

Rodzice dzięki szkoleniom i spotkaniom indywidualnym (Akademia Rozwoju Rodziców) poznają i przepracują niekrzywdzące, skuteczne metody wychowywania dzieci, komunikowania się z nimi oraz radzenia sobie z własnymi emocjami.

Wychowawcy dzięki udziałowi w szkoleniu na terenie placówki oraz spotkaniom superwizyjnym (Akademia Rozwoju Wychowawców) poznają metody konstruktywnego komunikowania się z dzieckiem, nieagresywnego stawiania granic i wyznaczania zasad komplementarne do tych, które otrzymają rodzice, co umożliwi łatwiejszą współpracę i wymianę na linii wychowawcy-rodzice i zapewni dzieciom nie tylko bardziej bezpieczne ale również spójniejsze środowisko wychowawcze. Ważnym elementem szkolenia wychowawców jest zapoznanie się z koncepcją rozpoznawania i nazywania czynników ryzyka krzywdzenia dziecka i podejmowania adekwatnej interwencji na ich podstawie (rozmowa z rodzicami, współpraca interdyscyplinarna itp.)
Dodatkowym działaniem skierowanym bezpośrednio do wychowawców z przedszkoli biorących udział w projekcie będzie udział w szkoleniu „Rozwój psychoseksualny oraz problem wykorzystywania seksualnego dziecka w wieku przedszkolnym”.


MODUŁ I – AKADEMIA ROZWOJU RODZICÓW

Działanie 1 – Warsztat Bez Klapsa, jak z miłością i szacunkiem wyznaczać dziecku granice. – 12h

Warsztat obejmuje 12 godzin zajęć podzielonych na 4 spotkania po 3 godziny zegarowe, może w nim uczestniczyć około 15 rodziców. Zajęcia prowadzone są przez dwoje trenerów mężczyznę i kobietę (pedagog/psycholog) metodą warsztatową, według scenariusza opracowanego przez specjalistów z Fundacji Dzieci Niczyje.
Warsztat wykorzystuje rozmowy na forum, ćwiczenia w grupach, bazuje na osobistych doświadczeniach. Poruszane są tematy związane z konsekwencjami stosowania klapsa i innych metod niesprzyjających rozwojowi dziecka oraz radzeniem sobie z przeżywanymi przez rodzica trudnymi emocjami (złością, bezradnością, poczuciem winy). Ważne jest wyznaczanie granic poprzez zastosowanie konsekwencji połączonych z aktywnym słuchaniem dziecka oraz nazywanie swoich emocji i oczekiwań. Przedstawiamy konstruktywne metody i zachęcamy do ćwiczenia nowych umiejętności

Działanie 2 – SPOTKANIA INDYWIDUALNE Z PSYCHOLOGIEM/PEDAGOGIEM,
konsultacje, terapia, indywidualne spotkania treningowe

Indywidualny kontakt terapeutów realizujących projekt z pojedynczymi rodzicami lub z całymi rodzinami. Doradzanie rodzicom w konkretnych przypadkach trudności wychowawczych, wspólne poszukiwanie adekwatnych rozwiązań. W tym działaniu wykorzystujemy nasze doświadczenia oraz wiedzę z zakresu Systemowej Terapii Rodzin. Działanie skierowane po pierwsze do uczestników warsztatów, którzy mogą doświadczać różnych trudności w toku zajęć, do których nie będzie można się zaadresować w kontakcie grupowym. Naszym celem jest spotkanie się w pewnym odstępie czasowym od udziału w warsztacie aby móc z rodzicem omówić jakie metody w jaki sposób i z jakim skutkiem wykorzystał.

 

MODUŁ II – AKADEMIA ROZWOJU WYCHOWAWCÓW

Działanie 1 – Warsztat „Wychowawca 2.0″ – 12h każda Ideą szkolenia jest dostarczenia pracownikom przedszkola wsparcia w tych obszarach, które mają największe przełożenie na poziom bezpieczeństwa dzieci, a jednocześnie odpowiadają zapotrzebowaniom zgłaszanym przez pracowników przedszkoli. Szkolenie będzie polegało na 4 trzygodzinnych spotkaniach warsztatowych w trakcie których zostaną omówione następujące tematy: Otwarta komunikacja z dzieckiem Zasady tworzenia skutecznych zasad dla grupy przedszkolnej Konsekwencje zamiast kar Radzenie sobie ze stresem w pracy nauczyciela przedszkola Rozpoznawanie czynników ryzyka krzywdzenia i zaniedbywania dzieci Jak konstruktywnie rozmawiać z rodzicami o sprawach trudnych? Gdzie szukać pomocy w sytuacja podejrzenia krzywdzenia dziecka? Zajęcia będą prowadzone przez współpracowników Fundacji Rozwoju MOTYLARNIA metodą warsztatową wymagającą od uczestników aktywności, zaangażowania i omawiania przypadków. Uczestnicy otrzymają materiały merytoryczne pomagające zgłębiać treści poruszone na zajęciach.

Działanie 2 – Spotkania superwizyjne dla pracowników przedszkola

Spotkania superwizyjne będą realizowane w różnych formach odpowiadającym potrzebom danej placówki, mogą polegać na omówieniu konkretnego przypadku dziecka i wypracowaniu strategii dalszego działania, przetrenowaniu konkretnych umiejętności komunikacyjnych, wychowawczych, przygotowaniu pracowników do rozmowy z rodzicem na temat rudnej sytuacji itp. Mogą to być superwizje indywidualne, w zespołach 2 osobowych (2 nauczycielki prowadzące 1 grupę), lub dla całej grupy pracowników.

Działanie 3 – Szkolenie „Rozwój psychoseksualny oraz problem wykorzystywania seksualnego dziecka w wieku przedszkolnym” – 12h

Szkolenie odbędzie się pod koniec projektów po zrealizowaniu działań w każdym przedszkolu, będzie w nim mogło uczestniczyć około 20 osób z wszystkich placówek, które wezmą udział w Projekcie. Będzie ono prowadzone przez wykwalifikowaną seksuolożkę doświadczoną w tematyce rozwoju seksualnego dzieci i umożliwi omówienie szczegółowych, trudnych kwestii związanych z wykorzystaniem seksualnym.

Projekt „Wychowanie to Wyzwanie” jest współfinansowany ze środków:
The Velux Foundations w ramach programu grantowego Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

GZIK

Grupy Zabawowe – Integracja – Kreatywność


Serdecznie zapraszamy do współpracy w ramach naszego nowego projektu GZIK, poszukujemy otwartych rodziców dzieci w wieku 1 - 3 lat, którzy chcą zaangażować się w inicjowanie działań Lokalnych Grup Zabawowych w swoim otoczeniu.

Głównym celem projektu jest aktywizacja, wyłonienie oraz przeszkolenie rodziców i opiekunów/opiekunek prawnych dzieci w wieku od 1r.ż. do lat 3 pełniących rolę liderów/liderek grup zabawowych w celu zorganizowania co najmniej 5 grup zabawowych na terenie Miasta Poznania.

W ramach projektu oferujemy:

  • udział rodziców i dzieci w modelowych grupach zabawowych
  • trening umiejętności interpersonalnych i kompetencji wychowawczych
  • kurs I pomocy przedmedycznej pediatrycznej
  • konsultacje i wsparcie superwizyjne podczas organizowania własnych grup zabawowych w lokalnych społecznościach
  • wsparcie liderek i liderów w znalezieniu, podjęciu współpracy oraz wyposażeniu miejsca do prowadzenia własnych grup zabawowych w lokalnych społecznościach rodziców

Zajęcia I grupy (10 par Rodzic+Dziecko) zaczynamy już w lipcu 2015 roku, II grupa startuje w sierpniu 2015 roku.
Zapraszamy do kontaktu osoby zainteresowane, by na spotkaniu indywidualnym przedstawić możliwości, harmonogram współpracy i odpowiedzieć na wszystkie pytania/wątpliwości.
Szczegółowe informacje bezpośrednio u koordynatorki projektu:
email: fundacja@motylarnia17.nazwa.pl (w tytule wiadomości: GZIK)
telefon: 730 450 250

Udział rodziców i dzieci w działaniach projektu jest bezpłatny dzięki dofinansowaniu z Funduszu Inicjatyw Obywatelskich Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Projekty skierowane do społeczności romskiej – realizowane przez Fundację Rozwoju MOTYLARNIA w latach 2014 – 2016

Od 12 listopada do 12 grudnia 2014 r. w ramach projektu „SCHEMATOM STOP! Wspólne działania instytucji pomocy społecznej i instytucji rynku pracy – pilotaż”, współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, koordynowanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Poznaniu dorośli i starsze dzieci rozpoczęły naukę czytania i pisania, a młodsze dzieci były objęte profesjonalną opieką psychologiczno – pedagogiczną, projekt był realizowany w siedzibie świetlicy MOTYLARNIA.

Tak rozpoczęta współpraca z wielodzietną rodziną romską, w której trójka dzieci potrzebuje szczególnego wsparcia ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe, wynikające z niepełnosprawności została rozwinięta dzięki wsparciu Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, który od kwietnia 2015 roku dofinansowuje działania edukacyjne skierowane do 7 dzieci żyjących w tej rodzinie.

Fundusze pochodzą z programu na rzecz integracji społeczności romskiej z dotacji Ministra Administracji i Cyfryzacji na rok 2015 i 2016.

Dzięki działaniom podjętym w roku 2015 po wstępnych diagnozach dzieci, trójka dzieci korzysta z edukacji publicznej z uwzględnieniem indywidualnych i specyficznych potrzeb każdego z nich, jedno dziecko po zakończonej edukacji przedszkolnej rozpoczęło naukę w zerówce szkolnej, a 3 młode osoby powyżej 15 r. ż. kontynuują naukę czytania i pisania w trybie indywidualnym (w domu i/lub świetlicy MOTYLARNIA).

Dotacja ze środków Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego obejmuje wsparcie finansowe na rzecz finansowania wyprawek szkolnych, wsparcia finansowania transportu do szkoły, zajęć dodatkowych oraz rehabilitacji. Nauka czytania i pisania odbywa się w małej grupie młodzieży, która nie ma szans na włączenie do edukacji powszechnej ze względu na rozpoczęcie nauki w wieku nastoletnim.

Realizacja projektu „Wsparcie edukacji rodziny w trudnej sytuacji życiowej” jest formą koordynacji i organizacji narzędzi do wyrównywania szans społecznych i edukacyjnych dla dzieci pochodzących ze środowisk defaworyzowanych, jakim jest w tym przypadku sytuacja romskiej mniejszości etnicznej.